Πέμπτη, 20 Μαΐου 2010

Πόλεμος στις ελεύθερες ρίζες!

 Oταν ο ήλιος, η ρύπανση και το στρες συναντούν τη «σκοτεινή» πλευρά του οξυγόνου, το κουτί της Πανδώρας ανοίγει και οι ελεύθερες ρίζες επιτίθενται στην επιδερμίδα. Μοναδική λύση τα αντιοξειδωτικά…
Τα γονίδια αντιμετωπίζονται ως συνήθεις ύποπτοι για καθετί, καλό ή κακό, που συμβαίνει στο δέρμα μας. Για το φαινόμενο της πρόωρης γήρανσης, ωστόσο, η ευθύνη ανήκει σχεδόν κατά 90% σε περιβαλλοντικούς παράγοντες, καθώς και στον τρόπο που ζούμε. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι περισσότερες βλάβες που εμφανίζονται πρόωρα στην επιδερμίδα -όπως οι λεπτές γραμμές, οι ρυτίδες, η ανομοιόμορφη όψη και οι πανάδες- είναι συνέπειες μιας αλυσιδωτής αντίδρασης που πυροδοτείται από τις ελεύθερες ρίζες. Αυτά τα ασταθή και βραχύβια μόρια οξυγόνου, προκειμένου να σταθεροποιηθούν, επιτίθενται σε γειτονικά κύτταρα, τα οξειδώνουν, αποδιοργανώνουν τις πρωτεΐνες τους και σταδιακά τα οδηγούν σε πρόωρο θάνατο. Εχει μάλιστα υπολογιστεί ότι κάθε κύτταρο του σώματος δέχεται περίπου 1.000 επιθέσεις την ημέρα από τις ελεύθερες ρίζες! Το παράδοξο είναι ότι το ίδιο το σώμα παράγει ελεύθερες ρίζες κατά τη διάρκεια του μεταβολισμού λόγω της παρουσίας οξυγόνου.

Για την εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών ο οργανισμός μας διαθέτει ένα ευρύ φάσμα αμυντικών μηχανισμών, καθώς και φυσικά αντιοξειδωτικά ένζυμα τα οποία συνθέτει ή λαμβάνει μέσω των τροφών. Το πρόβλημα αρχίζει να δημιουργείται όταν οι ακτίνες UV, η ατμοσφαιρική ρύπανση, ο καπνός του τσιγάρου, η μη ισορροπημένη διατροφή, το στρες, ακόμα και η ακτινοβολία που εκπέμπει ο υπολογιστής αυξάνουν υπέρμετρα τον αριθμό των ελεύθερων ριζών.

Οι φυσικοί αμυντικοί μηχανισμοί με το πέρασμα του χρόνου δεν κατορθώνουν να τις εξουδετερώνουν έγκαιρα, με αποτέλεσμα εκείνες να συσσωρεύονται και να προκαλούν το λεγόμενο οξειδωτικό στρες της επιδερμίδας, μια από τις σοβαρότερες αιτίες πρόωρης δερματικής γήρανσης.

Εξωτερική βοήθεια

Την ανεπάρκεια των φυσικών αντιοξειδωτικών μηχανισμών των κυττάρων της επιδερμίδας αποδείχθηκε ότι μπορεί να αναπληρώσει η τοπική χρήση αντιοξειδωτικών ουσιών και η λήψη πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων διατροφής. Η κλινική διατροφική μελέτη SU.VI.MAX, που άρχισε στη Γαλλία το 1994 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, έδειξε ότι αυτές οι χημικές ουσίες μπορούν να προστατεύσουν τα κύτταρα της επιδερμίδας δεσμεύοντας ή εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες.

Η κοσμητολογία αξιοποίησε άμεσα αυτά τα ευρήματα και ανέπτυξε καλλυντικές φόρμουλες εμπλουτισμένες με αντιοξειδωτικές ουσίες. Σήμερα, σε πολλές αντιγηραντικές συνθέσεις καλλυντικών βρίσκουμε λοιπόν συμπλέγματα βιταμινών C και Ε, ρετινόλη (βιταμίνη Α), β-καροτένιο, σελήνιο ή συνένζυμο Q10 - μερικές από τις πιο γνωστές, δηλαδή, ουσίες που χρησιμοποιεί ο οργανισμός για την προστασία του. Επιπλέον, στις ίδιες φόρμουλες υπάρχουν νεοανακαλυφθέντα συνθετικά αντιοξειδωτικά (π.χ. η ιδεβενόνη) και αναδημιουργημένα φυσικά αντιοξειδωτικά (π.χ. το SOD). Από την άλλη πλευρά, τα τελευταία χρόνια μελετήθηκαν πολλά συστατικά φυσικής προέλευσης για την καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών. Ετσι διαπιστώθηκε ότι οι πολυφαινόλες -οι φυτοχημικές ουσίες που βρίσκονται κυρίως στη φλούδα του σταφυλιού, στο κόκκινο κρασί, στο πράσινο τσάι, στο ρόδι, στο κακάο, στο γκίνκο μπιλόμπα, στο ελαιόλαδο και στην κερσετίνη από τον φλοιό της βελανιδιάς- περιέχουν μόρια που παρέχουν αντιοξειδωτική προστασία στα κύτταρα. Τέλος, ιδιαίτερα πλούσια σε αντιοξειδωτικά αποδείχτηκαν τα εκχυλίσματα από το μανιτάρι shiitake, τα θαλάσσια εκχυλίσματα (από φύκια) και οι καρποί από το φυτό açai και από το δέντρο του καφέ.

Συμπληρώματα προστασίας

Η αυξημένη παρουσία ελεύθερων ριζών συνδέεται άμεσα και με την κακή μικροκυκλοφορία, το στρες, τις ορμονικές διαταραχές, την κακή διατροφή, την κατανάλωση αλκοόλ και το κάπνισμα, τις βασικές δηλαδή αιτίες δημιουργίας κυτταρίτιδας. Στις περιπτώσεις αυτές αποτελεσματική είναι η βοήθεια που προσφέρουν τα συμπληρώματα διατροφής, τα οποία είναι εμπλουτισμένα με αντιοξειδωτικά.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ

Δεν έχουν όλα τα αντιοξειδωτικά τις ίδιες ιδιότητες. Για τον λόγο αυτόν αναζητήστε στη σύνθεση της κρέμας που θα χρησιμοποιήσετε όσα στοιχεία θα προστατέψουν την επιδερμίδα σας και συγχρόνως θα καλύψουν τις ιδιαίτερες ανάγκες της. Με άλλα λόγια, κάντε τις πιο κάτω αντιστοιχίες:

Ρυτίδες Βιταμίνη C και Ε, ιδεβενόνη, ρετινόλη, συνένζυμο Q10, φυτικά εκχυλίσματα
Πανάδες Σόγια, βοτανικά εκχυλίσματα, βιταμίνη C, καρπός açai
Ξηρότητα Βιταμίνη Ε, εκχυλίσματα φυκιών
Ευαίσθητη επιδερμίδα Πράσινο τσάι.

 ΤΟ ΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ

Θωρακίστε την επιδερμίδα σας απέναντι στις επιθέσεις των ελεύθερων ριζών επιλέγοντας καλλυντικές συνθέσεις με αντηλιακά φίλτρα και αντιοξειδωτικά, αποφεύγοντας το κάπνισμα και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, εμπλουτίζοντας το διαιτολόγιό σας με τροφές πλούσιες σε βιταμίνες, ένζυμα και αντιοξειδωτικά συστατικά. Ειδικά για την τελευταία επιλογή, αναζητήστε:

 Τη βιταμίνη C στα εσπεριδοειδή, στις φράουλες, στα ακτινίδια, στα κεράσια, στην ντομάτα, στο λάχανο, στην πράσινη πιπεριά, στο μαρούλι, στο σπανάκι, στο μπρόκολο και στο κουνουπίδι.
 Το β-καροτένιο στα φρούτα και στα λαχανικά πράσινου, κίτρινου, κόκκινου και πορτοκαλί χρώματος.
 Τη βιταμίνη Ε στα φυτικά έλαια, στα δημητριακά ολικής άλεσης, στη σόγια, στους ξηρούς καρπούς και στα σκούρα πράσινα λαχανικά.
 Το σελήνιο στο κρέας, στα οστρακοειδή, στο αβοκάντο, στις ελιές, στους ξηρούς καρπούς, στους σπόρους και στα λαχανικά που φυτρώνουν στο έδαφος.
 Τα φλαβονοειδή στα εσπεριδοειδή, στο ρόδι, στα βατόμουρα, στο κόκκινο κρασί, στα κρεμμύδια, στο μπρόκολο, στη σοκολάτα, στη σόγια, στα σταφύλια, στα φύκια, στο τσάι.
 Τον ψευδάργυρο στα δημητριακά, στα όσπρια, στα θαλασσινά, στη μαγιά της µπίρας και στα αυγά.
 Το λυκοπένιο στην ντοµάτα, στο γκρέιπφρουτ και στο καρπούζι.
 Το συνένζυμο Q10 στα ψάρια (σαρδέλα, σκουμπρί) και στη σόγια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΡΑΨΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...